Für Deutsch bitte hier klicken!

A hely varazsa

Igazan nem is tudom mikor es hogyan is kezdödött ez a vonzalom a hajozas irant? Mindig is letezett bennünk egy erös vagy a meleg, a napfeny es a tenger fele, de hajozasra valahogy nagyon sokaig sosem gondoltunk. A sors ugy hozta, hogy 10 esztendöt tölthettünk külföldön, s egy idö utan szerettünk volna egy nyugis, meleg es gondtalan orszagban letelepedni. Eddig egyszerü a keplet, de melyik az az orszag? Több ilyen is letezik, de mindig ugyanoda jutottunk, hogy ha letelepszel A-ban, akkor el kell utaznod, hogy lathasd B-t es ujabb utazas, hogy lathasd C-t es igy tovabb! Igy hat szorgalmasan utaztunk es kerestünk egy majdani szebb haza remenyeben, mignem egy szep nyari nap eljutottunk Portugaliaba. Itt ültünk, ebben a csodalatos panoramaban es nem birtunk betelni a szepseggel, mit Isten teremtett erre a földre. 

Ekkor fogalmazodott meg a gondolat bennünk, hogy a következö nyari utazasunkra valami különleges dolgot kellene kitalalnunk! Nagyszerü, de mi legyen az? Buvarszafari? Gyalogtura? Tulelötrip? Hajozas? Ezaz! Mindig a szarazföldröl nezzük a tengert, legyen egyszer forditva, nezzük meg milyen a tenger felöl nezni a szarazföldet?! 

 

 

 

Elsö elmenyek a fedelzeten

 Igy aztan következö nyar folyaman Poros szigeten eletünkben elöször egy katamaran fedelzetere leptünk, hogy eltöltsünk rajta - mint kesöbb kiderült - 7 vegzetes napot. Ekkor fogalmazodott meg bennünk az az erzes, hogy ez a vegtelen csavargas, ez a fajta kötetlen eletmod az, amit keresünk. Persze ekkor meg a vilagon semmit nem tudtunk sem a hajozasrol, sem az ezzel jaro dolgokrol, de megfogott minket a melyseg varazsa, az eletforma es a gondtalansag erzese. A 7 nap alatt behajokaztuk a Salamis-i öblöt es annak környeket. Elöször itt ereztük, hogy egeszen mas kapcsolatba kerülhet az ember a vizen a termeszettel, mint a partrol. Termeszetesen az a par itt töltött gyönyörü nap nem nyujtott modot arra, hogy individualis programokat szervezzunk magunknak, igy teljes mertekben alkalmazkodni kellett kapitanyunk elegge önfejü napirendjehez :)

Elöször az fogalmazodott meg bennünk, hogy milyen jo lenne igy hajoskapitanykent dolgozni, egesz nyaron chartereztetni a vendegeket es telen egy jo meleg helyen kipihenni a faradalmakat! Utananeztem, hogy mi is szükseges egy ilyen terv megvalositasahoz. Bizonyos chartercegek hajlandoak olyan konstrukcioban dolgozni, hogy megfinansziroztatjak veled a hajo ca. 50%-at es 5 evre leszerzödnek veled a hajo hasznositasara. Ezalatt at idö alatt a charterceg vallalja a hajo karbantartasat es fentartasat, valamint fizeti a tulajdonosnak a berleti dij egy reszet, amiböl a vetelear fenmarado reszet lehet befizetni. Melyebben beleasva a dolgokba a kep azert nem ilyen szep, ugyanis a karbantarthatosag erdekeben csak 2-3 tipust vehetsz, (ezeknek legolcsobb kivitele is közelit a masfelmillio Euro iranyaba) es a cegek altalaban nem vallalnak biztositekot arra az esetre, ha megsem sikerül berbeadni a hajodat... Magyaran mas farkaval verika csanalat. Mivel ennyi penzt az eletben nem tudtunk volna osszerakni, a terv elvetödött. Aztan gondoltunk arra is, hogy egy regebbi kenyelmes hajoval is lehetne 'maszekba' chartereztetni, amolyan "tengeri turizmus" cimen. Azonban az ehhez szukseges anyagi forrasok is a 300 ezer Eur környeket suroljak. Ennek a tervnek a masik hatulütöje, hogy sosem tudhatod milyen embereket sodor a szel a fedelzetre es könnyen pokolla valtozhat az elet szük terbe zart emberek közt, ha van köztük egy alkalmas gyujtobomba. Ez a terv is elvetesre került. Maradt az a megoldas, hogy az ember epitse fel maganak a jövöt, azt a kuckot, amiben jol erzi magat, teremtse meg a szükseges es lehetseges kenyelem közti kompromisszumot, majd elvezze az elet hatralevö reszet! Ennel maradtunk!

Viharlovagok
Viharlovagok

Az ezt követö idoszakban a hajozas iranti vagyunk es eltökeltsegünk kezdett manifesztalodni, ezert beiratkoztam egy horvat motoros es kishajovezetöi tanfolyamra. Ahogy igertek, a haromnapos intenziv trening utan a Skipperpapir mindenkinek a kezeben volt! ;) Ezek utan mar csak egy kis gyakorlat hianyzott, igy hat kovetkezo tavasszal az Adrian jott egy egyhetes trening az Ecker Yachting szervezeseben. Rendkivül korrektek, kedvesek es segitökeszek voltak, s meg utolso pillanatban korrigalt idöpontmodositasom sem hozta ki öket a beketüresböl. Joszivvel ajanlom mindenkinek!

Elsö arbocmaszasomat alant a videon elvezhetitek vegig...

A kereses es a talalkozas

Juan baratunk hajoja
Juan baratunk hajoja

A keresesi szempontok adottak voltak hat, kell egy hajo, lehetöleg katamaran (hogy miert katamaran, arrol majd meg kesöbb), lehetöleg "eleg nagy", hogy elferjen rajta az ember es meg maradjon is egy pici hely ennek vagy annak. Sajnos hajokat leginkabb tengerparton szoktak arulni es erre földrajzilag Europa kellös közepe nem igazan idealis, tehat irany az internet. Nos, aki azt hiszi, hogy ettöl egycsapasra megoldodott minden gond, az teved! Alapvetöen eleg gyorsan letisztult az a 10-12 honlap, amin olyan arak voltak feltüntetve a hajok mellett, amiket nehany masodperc alatt helyierteküknek megfelelöen ki tudtam olvasni. Persze tudom, hogy ez nem az eladok problemaja, de sajnos csaladunk felmenöi között se Rotschildok, se politikusok nem talalhatoak, csak a szigoru tenyeknel maradhattunk. Az eladasra kinalt csodak 90%-a messzemenöen (szamunkra) irrealis aron varta uj tulajdonosat. Mindenesetre a keresgeles idöszaka annyiban hozott uj felismereseket, hogy az ember megtalalta ugyanazt a hajot mas mas kereskedönel nem ritkan 25-30%-os arkülönbseggel. Aztan ötleteket is kap az ember, ha nezegeti a kepeket, hogy masok mit, hogyan oldottak meg, hogy alakitottak ki? Erdemes ezeket az aprosagokat elraktarozni egy biztos helyre, hatha egyszer meg jol jonnek...

Nos egy szep nap talaltam egy katamarant meghirdetve Spanyolorszagban, melynek mind a kepeken lathato dolgai, mind az ara a 'kellemes-elviselhetö' kategoriba esett. Nagy izgalommal felvettem regi baratommal Gy.-vel a kapcsolatot, (szegeny azota atköltözött az Igeret örök mezejere) tudna-e segiteni nekem a közvetitesben, leven spanyolul nem sokat konyitunk. Gy. örömmel vallalta  feladatot, es nemsokara azzal a jo hirrel hivott fel, hogy sikerült beszelnie Juan-nal (az eladoval), a hajo valoban megvan es különben is nagyon örül nekünk Jaun baratunk! Ennel több informacio azonban nem nagyon akarodott kicsikarodni az eladobol. Mivel közeledett a nyar es Gy. baratom eppen utba esett volna, hat megbeszeltuk, hogy közösen megnezzük a hajot. Irdatlan hosszu ut utan megerkeztunk Gy.-hez ahol par nagyon szep napot töltöttünk, majd tovabbmentünk Cadiz varosanak iranyaba, Europa legdelnyugatibb pontja fele. Nagyon hosszu (es szep!) autout utan elertünk a megbeszelt helyre. Szerencsere Gy. nyelvismerete nagyon jol jött, nelküle talan meg ma is keresgelnenk azt a bizonyos öblöt. Spanyolokhoz kepest meglepö modon Juan ott volt a megbeszelt helyen, annak ellenere, hogy eleg kesön ertünk le a partra es a hajo is ott ringatozott az öböl vizeben! Hurra! Csonakkal bementünk a hajohoz, amely tavolrol nezve kellemes benyomast keltett! Nem ugy közelröl :( A hajo elöször is 'ki volt belezve', magyaran szinte semmi nem volt benne. Berendezesnek nyoma sincs, hevenyeszve összadobott deszka jelölte a konyhapult helyet, a falakrol letepett boritas fekete nyoma szolgalt diszitesül, valamint a hajo belmagassaga 10 centimerrel volt alacsonyabb a kivanatosnal! (Nem allhat az ember allandoan felrecsuklott fejjel a hajoban!) Mar csak a hab a tortan, hogy a hajonak nem volt kihajtasa (eppen felujitas alatt volt), de Juan megesküdött, hogy nagyon jol megy a hajo motorral is, mar ha van neki, persze! Maig nem tudom, hogy draga Juan baratunk egyaltalan felfogta-e, hogy mi mekkora utat tettünk meg azert, hogy megnezzük az ö hajojat es valoban szandekaban allt-e eladni egy hajot ugy, hogy ki sem lehetett volna probalni? Igaz, neki ez a moka nem került semmibe es hat mi akartunk jönni! :) Nagyon gyorsan eldölt a kerdes: ez a hajo nem a mi hajonk! Orültünk, hogy par szep napot eltölthettünk Gy. baratunknal es megnezhettük Valencia egy reszet! Szep elhetö varos, szinte erthetetlen gazdagsaggal, nyugis, raerö emberekkel. Ha valaki arra jar, vagy lehetösege ugy hozza, hogy eltöltheti ott idejenek egy reszet, ne hagyja ki! Csodalatos tengerpart, környezet, emberek erdemes megnezni es elvezni!

Miutan megtettük a visszafele vezetö cseppet sem rövidebb utat hazafele nagyon elfaradtunk. Szabadsagunk 2 hete alatt közel 8.000 kilometert tettünk meg negy kereken, voltak napok, amikor hajnaltol kesö estig hajtottuk a szekeret. Gy. baratom kedvessegenek köszönhetöen kivalo vendeglatasban reszesültünk es helyismerete reven talan lathattunk több dolgot, mit különben nem fedeztünk volna fel. De az vilagossa valt, hogy ha csak igy tudunk hajot nezni, akkor a szemlek fogjak felemeszteni a vasarlasra szant penzt. Tehat csak 'tutibiztosra' szabad elindulni! Persze Juan baratunkkal nehez lett volna 'tutibiztos' szot erteni, de mindenkeppen több (es aktualis) informaciot kell szerezni az adott hajorol!) Folytatodott hat a veget nem erö keresgeles, kutakodas a vilaghalo merhetetlen mely bugyraiban. Lassan tisztazodtak, hogy mely tipusokat erdemes nezegetni, melyik hajonak mi a kritikus pontja? Lassan megtanulja az ember szinte barmely nyelven ertelmezni a leirasokat, s vegszükseg esetere meg mindig ott van a baratunk Guugli! (Persze Gugli sajatos 'nyelvi keszsegeire' nem art vigyazzni!) Majd egy ev telt el a 'spanyol kaland' ota, mig megjelent egy hirdetes, mely erdekesnek tünt. Egeszsegügyi okok miatt elado egy "Prout Snowgoose katamaran"... Meg aznap este irtam az eladonak, hogy legyen szives tajekoztatni a hajoval kapcsolatosan. A valasz nem sokaig varatott magara, R. elmondta, hogy eppen nyugdijba keszult es ugy gondolta, hogy majd a felesegevel hajokaznak a deli vizeken, mikor az elet atirta a forgatokönyvet es egy szelütesböl kifolyolag vilagossa valt, hogy ennek az alomnak hirtelen vege szakadt. Alig 3 hettel kesöbb repülön ültem Athen fele. Igy toppant az eletünkbe Smiley.