Für Deutsch bitte hier klicken!

2013 Szeptember

Bepakolasra var...
Bepakolasra var...

Ahogy igertem, az öszi latogatasrol...

Hihetetlen mennyisegü anyagot levittünk autoval a hajora. Reszben a majdani atepiteshez szükseges segedanyagok egy resze, reszben a berendezeshez szükseges dolgok, mint az elkeszült deckparnak, függönyök es hasonlo dolgok. A hajon töltött 2 het (bar nem hajoztunk ki) fantasztikusan feltöltö es kikapcsolodo volt. Utvonalunk Zürich - Ancona autoval 750 km, majd Ancona - Patras az Anek Lines komphajojaval (24 ora alatt 1.000 km) es vegül meg "labon" 200 kilometer. Telepakolt autonk vidaman es kifogastalanul teljesitette a tavot, meg egy csillag a Toyota marka orrara! Hatalmas elmeny egy ekkora hajoval atszelni a tengert, szinte az az ember erzese, hogy ez a hajo nem is a vizen uszik, csak egy oriasi kulissza ami körülötte mozog! Egy ilyen hajon sokfele ember 'összejön' talan felszaz kamiont, lakokocsit es ennel is több szemelyautot 'falt fel' a komp hatalmas szaja. Maga a hajo 10 emeletes, ebböl 6 szint csak autoszallito, negy szint marad a vendegek elhelyezesere. Anconabol Patrasig a hajo majdnem 24 oran keresztül szantja a vizet, s a megtett 1.000 kilometer alatt hihetetlen mennyisegü kormot zudit a tengerek feletti egboltra :(

 

 

2013 Marcius

Früstük a fedelzeten
Früstük a fedelzeten

Munkalatok törtentek a hajon. A cel az volt, hogy a meglevö berendezesekböl egyertelmüen ki lehessen szürni a müködö es a nem müködö dolgokat. A következö dolgokat vegeztem el:

 

 

 

 

 

 

  • Sikerült a vizszivattyut üzembe helyezni, egyenlöre csak egy 20 literes marmonkannabol szivta a vizet nem a hajo viztartalyabol, mert nem volt lehetösegem es kedvem feltölteni a hajo vizkeszleteit. Müködik a head (fürdöszoba), azaz folyik a (hideg) viz ha megnyitom a csapot a kezmoson, illetve ha megnyitom a zuhanyzot. Az atepites egyik nagy feladata lesz a melegvizellatast biztositani egy atfolyo rendszeru gazbojlerrel. (Erre vonatkozo tervek a Bloggladaba kerülenk)
  • Ugyancsak nagyon jol müködik a kezi bilgepumpa, ami a hasznalt zuhanyzovizet emeli ki - hat igen a tengerbe... 
  • Üzembe helyeztem az autopilotot (Autohelm 1000). Bar szkeptikus voltam, mert a csatlakozobol ket 'lab' is kifityegett, nemi kontar forrasztas utan a pilot szepen feltamadt hamvaibol es leptetni kezdte a szijforgato motort.
  • Kicserelesre került az iranyvalto bowden. Ez adja a gazt, illetve az elöre-hatra menetet a motornak. Piszok franya munka volt, szerencsere Adam segitsegemre volt ebben is.
  • A motorterben nincs esövizleeresztö furat, ugyhogy az összegyült esövizet egy kezipumpaval kellett kimeregetni a motorter aljabol. Elsö pillanatra nagyon elkeseritönek latszott a helyzet, ahogy a mocskos 'trutyi' terdig er. Miutan mindent kiszivattyuztam es tiszta lett a helyzet, a motor ket-harom köhöges utan beindult es szepen dolgozott!
  • Felleltem es ugyancsak összeraktam egy motorforgato berendezest, amivel a kormanylapatok mellett magat a motort is el lehet forgatni kb. 45 fokos szögben a fartükrön, igy a hajo szinte tanyeron forog az arboc tengelyen.
  • Az akkumulatorokat egyertelmüen a leselejtezendök listajaba tettem. A napelemek leadjak a 17-20 Voltot, a szelgenerator is tölt rendesen, de az akkuk alig vesznek mar fel valamicsket.
  • A dingi motorja alapjarat felett megcsuszott, azaz a motor ugyan felpörgött, de a lapatkerek nem hajtott ki szinte semmit. Ezt mar a mult alkalommal eszrevettem, de nem volt lehetöseg megnezni. A propellertengelyen levö gumiagy van megkopva. Atfurtam a propellerfejet es egy kontras csavarral 'rövidrezartam' a lapatkereket a tengellyel. Megy, mint a fraszkarika! Meg az alapjarat stabilizalasa varat magara, mert most 'manualisan' kell tartani az alapjarati fordulatszamot.
  • A konyhaban a gazszivargas megszuntetese volt az elso szamu celpont. A baloldali rozsabol tovabbra is folyik a gaz, ellenben a jobboldali rozsa kivalloan müködik! Igy hat a gazcsövet lecsereltem, a rozsahoz nem nyultam, ugyis cserere van tervezve a gaztuzhely.
  • A navigacios berendezest (GPSMapPlotter) is sikerült kiprobalni es beüzemelni. Meglepetesemre azonnal fogta a GPS jelet es nehany masodpercen belül raallt a helyes poziciora. Kellene egy leiras errol a keszülekröl. A melysegmerö - szelirany es szelerössegmerö jol müködik.
  • Probara került az elsö horgonyemelö. Elektromos kivitel, lanc es kötelhuzasra is alkalmas, bikaerös masina, szerencsere külön akkurol üzemel. A mechanikaban az olajcseret biztonsagi okbol el kell vegeznem.
  • Felhuzasra kerult az orrvitorla! Jo allapotu darab. A fövitorla (arbocba tekeredö tipus) szinten nem tünik megviseltnek, a sarkan van egy kb. 8 centimeteres varratbomlas, azt kell visszavarrni. Ezen tulmenöen talaltam a hajon meg 6-7 vitorlat zsakokban, de nem volt hely kiteriteni öket, ugyhogy alapos szemerevetelezes legközelebb, ha ki tudjuk teriteni a parton.

Szarazdok 13

A szep ösz utan beköszöntött a zord tel. Bar nem szeretem a hideg evszakot megis hozza tartozik az elet körforgasahoz. Szükseges a nyar utan a meleg, napfeny utan a ho, elet utan a halal, hogy megszülethessen az uj, hogy eljöhessen a kikelet, a tavasz! Ilyenkor a tel kezdetevel többet dolgozik a hajos virtualisan a hajojan,mint nyaron fizikalisan :) Ez a töprengesek, tervezesek es elvetesek idöszaka. Elöfordul, hogy egy mar megoldottnak hitt problemara uj megoldas, uj terv születik,mert jobbnak, egyszerübbenk, olcsobbnak tünik, mint az eredeti elgondolas. Igy törtent ez esetünkben is. Az egyik legjelentösebb valtozas a fütes megoldasaban született. Eddig ugy veltük, hogy a meleg mediterran videken nem szükseges nagy fütes egy hajora, hiszen sokan egyaltalan nem fütenek a hajon. Ezert az eredeti elkepzeles egy kis PB gazegö volt, amolyan 'satorfütö' kalyha. Ezzel az volt csak a baj, hogy belterben üzemeltetve elegeti a levegöt. Keresve-kutatva rabukkantam a megoldasra! Letezik a Truma ceg palettajan egy olyan gazkonvektor, mely az egeshez szükseges levegöt gegecsövön at kivülröl szivja be es az egestermeket (szinten gegecsövön at) a szabadba nyomja ki. A Trumatic S 2200 konvektor nagy elönye az is (szemben a lakoautofütessel), hogy kepes arammentes (ventillator nelküli) üzemmodban is dolgozni. Ezen tulmenöen helytakarekos (50x30x12cm), fali parapettel akar szekreny aljaba is beepithetö, termosztattal es biztonsagi egöcontrollerrel rendelkezik. Ez a megoldas! Igaz a satorkalyha haromszorosaba kerül, de beepitve remelhetöleg hosszu idön at biztositja hidegebb napokon a komforterzetet. Mivel igy mar 3 nagy gazfogyaszto lesz a hajon (konyha: sütö, fürdöszoba: boyler, lakoter: fütes) igy a hatso fedelzeten levö gaztarolodobozt mindenkeppen at kell szabnom 2 darab 11 kg-os gazpalack biztonsagos tarolasara. A jelenlegi tarolo aljat (a hatso fedelzet ülöpad alatti resze) ki kell vagnom es annyit bele kell toldanom, hogy a palackok allva biztonsagosan elferjenek. A ket palack egy valtoszeleppel összekötve biztositja, hogy 'varatlanul' nem fogyhat el a gaz. Hasznalaton kivüli idöszakokban pedig egy belülröl kapcsolhato elektromos szelep segitsegevel a ket palack egy pillanat alatt elzarhato anelkül, hogy ki kellene bujni a jo meleg szalonbol.A masik 'ujitas' a belsö elemek burkolata. Korabban ugy gondoltuk, hogy a meglevö mübör fedest fogjuk kicserelni. Egyreszröl meglepödtünk az egyebkent rendkivül szep mübörök aran, masreszröl kisse felö, hogy a munka olyan tapasztalati varazsfogast igenyel, melynek hianyaban a munka karhozatra van itelve. Szinte veletlenül akadtunk a folyekony parafara. Ez nem mas, mint parafaörlemeny es mügyanta kevereke. A nyers anyagot vizzel keverik habarcsos allagura, majd szorassal, vagy glettvassal felviszik a bevonando felületre. Minden anyagra megtapad, ami szaraz es pormentes. Az igy elkeszült parafabevonat nagy elönye, hogy rendkivüli höszigetelö, kopasallo, szinezhetö, kellemes, meleg tapintasu, egesnek ellenallo, rugalmas anyag. Az egyetlen hatranya az ara, de remelhetöleg nem kell gyakorta ismetelni a müveletet. Ezzel a bevonattal latnank el a belsö ter oldalfalait es tetöboritasat,valamint a szalontetö külsö hejat, az orrterasz napozojat es az oldalso jarofelületeket. Termeszetesen meg sok kerdes nyitott, pl. a glettvasas felvitel, de majd kialakul. Az anyag pozitiv tulajdonsagai mindenestre megerdemlik a tema alapos elemzeset. Egy masik nagy tema a hatso nyitott fedelzetre felhuzhato jol zaro ponyvaszerkezet epitese. Egy forrasnal talaltunk olyan sinprofilt, amibe kederes anyag behuzhato.Ezzel a megoldassal rögzitenenk a fix tetöprofilra a satorponyva anyagat. Nagy ablakok gondoskodnanak a megfelelö vilagossagrol, tulnyulo "szoknyacska" gondoskodna arrol, hogy a leszalado vizcseppek a satorponyvarol tavozzanak. A ponyvat elforditos biztonsagi kapcsok fognak az also vegen a hajotesthez. Ezzel a megoldassal egyreszröl a szalon bejarata megvedhetö az idöjarasi viszontagsagoktol, masreszröl az elsö napsugarak 'telikertet' varazsolnak a fedelzetre. Ha a hajo parti arrammal van kenyeztetve, akkor egy kis meleglevegös ventillatorral nagyon kellemesen bemelegithetö a 'terasz'.