Für Deutsch bitte hier klicken!

Szauna

Ma megerkezett a dieselfütes legfontosabb resze. A Planar cegtöl rendeltem, remeljük bevaltja a hozza füzött remenyeket- Az azonos kategoriaju nagy markak termekeinek harmadaba kerül.

Vizköpö

Az energiaellatas egy hajon mindig nagy kihivas. A kemenylegenyek beerik tengervizes mosakodassal, csak az eszaki sarkkörön tul visznek magukkal jegcsakanyt a fürdeshez :) A komfortkedvelök ragaszkodnak nehanapjan edesvizhez, az igazan luxusban tevelygök meleg edesvizet szeretnenek mosakodashoz, mosogatashoz. 

A sosvizes mosogatas termeszetesen rendkivül energiaszegeny megoldas, hatranya, hogy rövid idö alatt megeszi a fem evöeszközöket, masreszröl kellemetlen lehet a kakaot sos poharbol inni :) A zsiroldas, kezmosas azonban csak edes melegvizben vegezhetö rendesen. Ket legy lett volna egy csapasra, ha a konyhai melegvizet a fürdöszobai gazbojlerböl biztositom, de a fürdö-konyha tavolsag miatti 'kifolyoviz' mennyisege elvetette ezt a tervet. Igy akadtam ra a nemet ELGENA cegre, ami kifejezetten 'mobil' vizmelegitöket gyart 12/24 +220 voltos kivitelben, többfele meretben baratsagos arfekvesben! Igy a konyhai melegvizellatas 12/220 voltra lesz kialakitva. A vizmelegitö a mosogato melletti konyhafal tuloldalan kerül elhelyezesre egy kismegszakito beiktatasaval. Igy mindossze 16A felhasznalasaval 6 liter viz 55 C fokosra melegithetö fel 12 voltos feszültseggel. Ez a telepek nevleges kapacitasanak 1/15 resze. A melegitö hötarolos jellege 8-10 oran at tartja a meleget. 

Füles

Jo dolog az internet, egy gombnyomasra kezedben a vilag! Sajnos a hajosok 99%-a kicsit mostohabb körülmenyek között el, a fedelezeten nincs szelessavu internet, de legtöbbször semmilyen se. A legfontosabb dolgok egyike az idöjaraselörejelzes, amit meghatarozott idöszakokban adnak földi radioallomasok. Az idöjarasi terkepeket lathato formaban is közvetitik un. SSB adas segitsegevel. Ezt ugy kell elkepzelni, mint egy radiohullamokon at tovabbitott telefax oldalt. (Fiatalabb kollegaim lapozzanak utana a Wikipedian, hogy mi a fene az a telefax?) A radio altal vett 'cicerges'-t a kimeneten at bevisszük egy laptop hangkartyajara, s egy erre alkalmat program segitsegevel megjelenithetjük a következö orak, napok idöjarasi elörejelzeset. Amennyiben ezeket a kepeket egymas utan vetitjük, olyasmit kapunk, mint amikor az Aigner Szilard mutogatja, hogy "estefele jobbkezemröl jelentös csapadek erkezik..." :)

Egyenruha

Meglepetesre kaptam egyenpolot, termeszetesen elmaradhatatlan Smiley dizajnnal es beosztassal! Köszönet a kitalalonak, alkotonak es szervezönek!

Locsi-fecsi

Protalker 1078
Protalker 1078

Bar mostanaban a blog teli almat alussza, azert neha csak jut egy egy friss hir az oldalra. Karacsonyra meglepetes volt szamunkra egy Walkie-Talkie Protalker PT-1078 tipusa. Nagyon korrekt radio, 8 fö es 38 alcsatornaval, keresö- es pasztazo funkcioval, vizvedett kivitelben. A keszüleket kivittük egy gyors tesztre a termeszet lagy ölebe :) A ket keszülek közötti tesztelt tavolsag kb. 5-600 meter volt, erösen tagolt, sziklas domborzati viszonyok között az atvitt hanghullamok jol hallhatoak es tisztak voltak, zavaro hatas nem lepett fel. Hatra van meg a hosszutavu teszt, amikor 5 es >10 km tavolsagu adaskörzetet fogunk kiprobalni. Ha ezen a tavolsagon jol vizsgazik a keszülek, akkor a hetköznapi tengerparti hasznalatban sem lesz gond vele. Feladata lenne a helyi kartya (es szolgaltatasfüggö) mobiltelefon kivaltasa hajo - part viszonylatban. 

Szamárháton

Regota keressük a lehetöseget, hogy mivel is fogunk közlekedni a szarazföldön? Nyilvan a legkenyelmesebb, ha az ember beszall az autoba es azzal megy tovabb. Nyilvanvalo, hogy sajat autot a hajon sem tarolni, sem szallitani nem tudunk. A kerekpar jo ötletnek tünik, (viszünk is ket kiprobalt, hüseges drotszamarat), de aki ismeri a szigetvilag dimbes-dombos domborzati viszonyait, az tudja, hogy a kerekpar nem mindenütt felel meg a celnak... Hosszas keresgeles utan bukkantunk arra a jarmüre, mely remenyeink szerint elvisz minket a szarazföldek belsejebe es remelhetöleg visszafele is!... A marka Di Blasi, a motorok svajcibicskaja! 50 köbcentimeteres motorral szerelt nagyon egyszerü 'berugos' kismotor, mely eredeti (amugy sem tul nagy) meretenek 1/3-ra csukhato össze! Suly mindössze 32 kg, es 3 literes tankterfogata mintegy 150 km tavolsag legyözeset teszi lehetöve. Variomatic fokozatmentes valtoja 50 km/h sebessegre gyorsitja ezt a kis vadszamarat.

Arnyaskert

Sokat gondolkoztunk a napvedelemmel kapcsolatosan. A mediterran videken elengedhetetlen, hogy szükseg eseten arnyekot leljen az ember. Elöször arra gondoltam, hogy a hatso fedelzetre ültetek egy diofat... :D A hatso deck tetöszerkezeteröl keszitünk egy feltekerhetö arnyekot nyujto halot. Ennek alapja egy bezs szinü katonai alcahalo, amit ritka 'luku' 8mm-es szitaszövetre kasirozunk fel, hogy legyen tartasa.

 

Tovabba tervbe vettük, hogy a hatso fedelzetre egy zarhato sprayhood-ot, vagyis satrat epitünk, ami a teli honapokban gondoskodik a komforterzetröl. Erröl kesöbb.

Igertem, hogy alkalom adtan majd egy egy ötlet megvalositasa utan visszaterekbeszamolni, hogy mennyire sikerült megoldani az elkepzeleseket. Igy az arnyekolo alcahalo eseteben is. Azt kell mondjam nagyon jol müködik! Függönyhatasa miatt a hajo hatso fedelzeteröl kifele akadalytalanul lehet latni, de befele a kivancsi tekintetektöl ovva van az ember. (Nem mintha paparazzik tamadtak volna a yachtunkat ! :D ) De kellemes felarnyekot biztosit, a legaramlast atengedi, nem reked meg alatta a forro levegö. A kepen "I" eppen szakitoprobat vegez...

Belsö burkolas

A belsö ter padloburkolata parafatablaboritast kap majd. Ragasztassal kerül rögzitesre. Remelem, hogy egyreszröl jo höszigetelökepessege nyaron megved a tulzott forrosagtol, masreszt telen nem engedi kihülni a hajotestet.

 

Az oldalfalak es a menyezet belsö burkolasa un. folyekonyparafaval törtenik majd, ha a kiserletek biztatoan alakulnak. Az anyagrol es annak kivallo tulajdonsagairol itt

Asztalosmunka

A hatso deck uj boritasa es a kokpit padlozata

Drottalanul

A marinakban altalaban van többnyire fizetös Wifi (internetes halozatcsatlakozas), de nehany 'jobb' kikötö is biztosit a hajosok szamara eleresi lehetöseget. Abban a szerencseben van reszunk, hogy a mi altalunk hasznalt kikötöben ingyenes es korlatlan wifi all a hajosok rendekezesere! A parton is van jonehany etterem, klubb, cseho, mely a vendegei szamara koddal biztositott (gyors!) wifit müködtet. A hajorol gyengebb tabletgeppel (minden hokusz-pokusz nelkül) lehet internetezni, a jelerösseg eppen eleri-meghaladja a minimalis szintet. Persze igy gyakran "megszakad a vonal", illetve frekventaltabb idöszakban nehezkes kapcsolatot felvenni, ezert egy megfelelö wifi antenna utan neztem. A (nem olyan tul nagy) valasztekbol az alabbi tipust tervezem a hajora: Alfa Tube +8 dBi körantenna. Sajnos sem elmeleti szamitas, sem mas nem helyettesitheti a puding probajat, csak az eves, ugyhogy ez a kiserlet csak beüzemelese utan lesz nyilvanos, de igerem visszaterek az eredmenyekre!

A kepen lathato ALPHA wifirouter segitsegevel az egesz hajon elerheto a leheto legerosebb wifi jel

 

Ebben a temaban is ados vagyok visszajelzessel. Az öszi idöszak alatt ideiglenes beüzemeles törtent, azaz a rudantennat a router nelkül bekötöttem a magunkkal vitt laptopra. Az addig 1, max. "masfel" WIFI jelerösseg felugrott a maximumra! Meglepöen jo kapcsolatot biztositott a parti erösitövel. Persze igy is elöfordult, hogy 'leszakadtunk', de ez a WLAN sajatos betegsege.

(Talan majd keritek 200 meter WLAN vezeteket es fixen bekötöm a routert... ;) )

Vulkán

Valamikor a kilencvenes evek közepen a hajot felkeszitettek Földkerülesre. Annyit sikerült kihamozni a fenmaradt informaciokbol, hogy nem kis atepitest csinaltak! Igy kerülhetett be a hajoba ez a PROPEX gazkazan, magyaros neven "hölegbefuvo". Tavaszi nagytakaritas alkalmaval ugy gondoltam, hogy eletem-halalom kiprobalom! Megelepetsemre a keszüleket termosztat kapcsolja automatikusan, s meg kell mondanom, hogy a majd evtizednyi allasidö nem tett benne sok kart! A fütes BEINDULT!!! A gazfuvokat kell szetszerelnem, mert jelenleg csak lobbanasokkal eg, nincs szep egyenletes lang, de maga a keszülek szabalyosan nyitja a szelepet, zarja, fujja a levegöt, szinte hihetetlen! 

Navigacio

A hajo rendelkezik egy GPS ChartPlotter-el is, mely tipusrol informaciot meg az internet vegtelen melysegeiben sem talalok. Annyit sikerült kideriteni, hogy VISION fantazianevre hallgat, C-MAP adatokat kepes megjeleniteni, s bar nem erintökepernyös, meg csak nem is szines kijelzös, de hibatlanul müködik! Jelenleg tüve teszek mindent egy hasznalhato leirasert, mert kitalalni nem lesz könnyü jatek. Akinek esetleg van erre vonatkozo konkret ötlete...

Jo dolog ez a guugli... Kitarto munkaval sikerült kideriteni, hogy ki fia-borja is ez a keszülek! INTERPHASE VISON GPS-07 nevre hallgat, jelenleg 2-300 Euros aron kerül a hasznatpiacra. 

Leiras szerint 97-es gyartmanyu keszülek, kepes együtdolgozni a hajo autopilotjaval. (?)

Kommunikacio

A hajon hasznalhato, (es a hangsuly valoban a hasznalhaton van!), stabil, ellenallo, strapabiro telefonra mar regota vadaszunk. Most sikerült egy olyan tipusra szert tenni, mely remenyeink szerint helytallhat a mindennapokban. A Simwalley telefonokat külön kimeletlen hasznalatra un. outdoor keszüleknek gyartjak. A gyarto szerint 2-3 meteres eses, vizbemartas, por es piszok nem art neki. Amennyiben a protektor burkolat nem illik az alkalomhoz, ugy az egyszerü mozdulattal ideiglenesen eltavolithato a keszulekröl. Maga a keszülek azt tudja, amire valo: telefonalni es SMS-t kuldeni. Az össz luxus amit kapott az egy LED lampa es a hatoldalon a szolarcella, mely segit a keszuleket tölteni, no es az ara, mely egy akcio kereteben alig erte el egy ettermi rantotthus (hasabburgonyaval es uborkasalataval) arat! 

 

Kiegesziteskent mozgofilmek rögzitesehez tarsra lelt az alabbi HD Camcorderben. Elsö probak biztatoak termeszetesen tovabbi 'gyakorlat' szükseges meg. Fenykepek digitalis rögzitese tovabbra is a Sony fenykepezögepen keresztül.

Gejzir

A hajon valo elet egyik sarkallatos pontja a megszokott kenyelem biztositasa, mint pl. a melegviz. Lehet nem mindenkinek evidens, de eleg keves hajo rendelkezik ebben a kategoriaban egyaltalan belsö zuhanyzoval, nemhogy melegvizellatassal! Ez lesz tehat a 'gejzir-projekt'! :) Jelenleg egy Shurflo Aquaking pumpa biztositja a viznyomast 2x300 literes tartalybol, mely a ketoldali törzsben van elhelyezve. Gondolatom szerint a fürdöszoba falanak belsö oldalara kerül egy mobil gazboyler mely a szükseges tisztasagerzet biztositasahoz kell. A keszulek gazellatasat a hajoorrban levo tarolok egyikeben fogom kialakitani (külön terben a lakotertöl) es a kilepö gazokat a meglevö Dorado szellözö felaldozasaval tudom kivezetni a deck külsö oldalara. Szükseges lesz meg egy nagyon jo höallo szigeteles a boyler hatso falara, hogy a belsö teret megovjam az esetleges melegedestöl. A szennyvizszivattyu elkepzeleseim szerint maradna a jelenlegi mechanikus LAVAC tipusu nagyteljesitmenyu es jol muködö bilgepumpa. (A kesöbbiek soran meg mindig cserelhetö elektromos bilgere)

A fent leirt gazboyler beszerzesre kerult, meglepo kis merete ellenere (30x40x20 cm) pillanatokon belül forrovizet termel egy 'mezei' vizpumpa segitsegevel.

Erömü

A hajon "talaltam" egy Yamaha generatort. Elsö ranezesre azt mondanam, hogy viharvert darab, s bar beinditanom nem sikerult, (igaz csak 3x 4x rantottam be), de a felületi korroziot leszamitva nem tunik rozsdahegynek. Legközelebb legmagasabb prioritassal kezelem az ügyet, mert ugye aramforras szukseges mindenfele munkalathoz. Ellenöriznem es cserelnem kell a gyertyat, olajat, szüröt... Jo lenne hozza egy kezikönyv is, mert eddig azt nem talaltam a hajon, de meg sok ismeretlen dolog elökerülhet a fiokok sötet bugyraibol! :)

  • 03.13 A generatorprojekt eredmenyesen zajlott. A karburatorban levo mocsok es iszap rakövesedett az uszohazban a szeleptüre es ez nem engedte a benzin megfelelö aramlasat. E porlaszto nagyon alapos tisztitasa utan a motor zokszo nelkül beindult es vidaman duruzsolva termelte az aramot. Terhelesprobajat egy 1000 Watt teljesitmenyü hölegpisztoly müködtetesevel tartottam, kifogastalan eredmennyel. Szepnek nem szep (talan majd ha egyszer nagyon unatkozom: lefestem), de nagyon megbizhato masina.
  • update 2014 Sikerült hozzajutnom egy ugyanilyen tipusu generatorhoz, mely olyan, mintha most vettek volna ki a dobozbol. Korabbi gazdaja kempingezeshez hasznalta, összesen ha futott 100 üzemorat sokat mondok. Ennek ellenere olaj- gyertyacsere utan került birtokunkba. 

Konyhaprojekt

Az uj SMEV sütö
Az uj SMEV sütö

A konyha a hetvenes evek vege fele honos hajoepiteszet szabalyai szerint epült, sötetre pacolt, retegeltlemezbol, kis lukakkal tüzdelt 'fiokokkal' a hajo jobb oldalaban. A jobboldali egyseget a 90-es evekben törtent felujitas alkalmaval reszben atepitettek, ekkor vezethettek be a gazt es akasztottak mustarsarga konyhaajtoszekrenyeket a tarolokra. Most aztan sehogyan sem illik semmi semmihez, raadasul elrendezeset olyan ember alkothatta, aki eleteben nem sok idöt töltött konyhaban :) Az egyik oldalon a gaztüzhely a masik oldalon a sos/edesvizes mosogato egyseg. A jelenlegi ketlangos gaztüzhely atadja helyet egy uj kombinalt sütö/tüzhely egysegnek. A hütö jelenlegi helyere pedig egy kompresszoros vizcserelös hütö kerül, ami jelenleg a portoldali elsö kabin kellös közepere van beepitve (lada), igy attol a kabin gyakorlatilag (ki)hasznalhatatlan. 

  • 03.13. A jelenlegi gaztuzhely kisebb revizion esett att, igy most megszünt az erös gazszag hasznalat közben, ami lenyegesen csökkentette a hajo hirtelen levegöberepülesenek eselyet... A sosvizes csapot szetszereltem, benne semminemü alkatresz nem volt fellelhetö(!), gondolom a sosviz megtette gyogyito hatasat. A konyha atepitesenek tervei keszülnek. 

Kárpitosmühely

Ülöparnak: Megvettük a hatso deck ülöparnainak szövetet. Sikerült felaron kapni a kiszemelt szövetböl veget, ami majdnem ketszerese a szükseges anyagmennyisegnek, es hogy legyen potlashoz / javitashoz elegendö tartalek, hat velünk jött az egesz mennyiseg.

Idöközben elekeszült az összes függöny a belsö terbe. Sokat varrtunk, elfaradtunk, de megvolt az eredmenye! :)

Ide is tudok kiegeszitest irni, mivel az öszi turan sikerült leköltöztetni az elkeszült karpitokat. Az autoban a legtöbb helyet a szivacsok, matracok foglaltak el, de legalabb könnyü aru. A szalon huzata ***-os lett - dicseri a varronö keze munkajat - gyönyörüen harmonizal a leendö belsö terrel. A külö fedelzeti szivacsok egy icipicit nagyobbra sikerültek a szüksegesnel, de nem zavaro, kesöbb könnyen orvosolhato.

Ugyancsak ide tartozik, hogy a függönyök is nagyon jol sikerültek, a szep narancssarga szin baratsagossa, tagassa es hivogatova varazsolja a belsö teret. A regi kopott, fako, rideg kek függönyöket könyörtelenül likvidaltuk...

Solarsziget

Smiley energetikai "fömotorja" jelenleg 2 db kb.70W-os napelem es egy szelturbina. Ez folyamatos ellatashoz keves (tudom, sok hajon ennyi sincs, de szeretnek egy viszonylag elfogadhato eletszinvonalat biztositani a hajon es nem csak 'tessek-lassek' modra)

A terv szerint a meglevö rendszerhez a következö kerülne beepitesre: 2db 250 Ah-as akkumulator, 5 db 100 W monokristalyszerkezetes tablaval, 2 feszültsegszabalyozoval, es egy 2000 W-os tiszta szinuszos inverterrel. Mindezek elhelyezesehez meg at kell alakitanom a hatso paneltartoblokkot, egyreszt a jelenlegi teherbirokepessege erösen ketseges, masreszt szeretnem a keretet 2 allasu billentheto kivitelben kesziteni (0, +30 fok), hogy a beesö reggeli napsugarakat valamennyire optimalizaltan foghassam. A tartoszerkezet billentömechanizmusan meg töröm a fejem, de igyekszem a lehetö legegyszerübbre kitalalni. Ebben regi kollegam es baratom Rezes Laci bacsi, verhetetlen mester lesz segitsegemre.

Tropusi esö

Remenyeink szerint tavasztol öszig a nap energiajat hasznalva melegitjuk majd a hajon a vizet a mosakodashoz. (Tudom, most tapasztalt vitorlas bajtarsaim szivükhöz kapnak, de ez az egyik pont, melyröl hosszabb tavon nem szeretnenk lemondani). A szolarzuhany 30 liter vizet kepes a nap sugarai altal felmelegiteni 4 ora alatt 60 fokos hömersekletre. Telen (illetve napsütes hianyaban) marad a gazbojler.

 

A napbojlert (?) a nyaron kiprobalasra beüzemeltem a kertünkben. Kb. a 2-3. heten egy hatalmas csattanas kisereteben 'eldurrant' a viztarolo palastja es Niagarakent elengedte tartalmat. Made in Chine... Kisse felve nezek a jövö ele, de a kereskedö szo nelkül kicserelte es nagyon csodalkozott, hogy ilyen elöfordulhatott. Remeljük tenyleg csak kifogtunk egy hibas darabot. Igaz a hajon nem is lesz akkora nyomas a vezetekben, mint itt a kertben. De nehany szo a hasznalatrol. Meleg nyari nap, a viz olyan forro lett, hogy csak hideggel keverve lehetett engedni.